
Iskolánk története
- Szoviár János munkája nyomán -
Az iskolarendszer kiépülése Egerben
- Az alsó- és középfokú iskolai oktatás közvetlenül a török kiűzése után megkezdődött Eger városában.
- 1687 decemberében Caraffával együtt jezsuiták is érkeztek a városba, akik megkezdve egyházi tevékenységüket, felfigyeltek az iskolák hiányára.
- Mivel nem voltak elegendőek arra, hogy teljesen saját kezükbe vegyék az oktatást, 1688 elején több világi személyt is megbíztak a gyermekek tanításával.
- A források szerint e munkában Balogh András, Bozsik Ignác, Horovszky János helyi lakosok vettek részt 1688-89-ben.
- 1689-ben egy jezsuita is bekapcsolódott az elemi iskolai tanításba, de mellette továbbra is működtek világi személyek.
- Nem lehet pontosan megmondani, mekkora volt a tanulók száma, de a jezsuita rendház feljegyzései szerint már az első években 50 gyermek jelentkezett ábécétanulásra, rövidesen pedig 100-nál többre nőtt a tanulólétszám.
- 1688 tavaszán a jezsuiták elérkezettnek látták az időt, hogy középiskolát, azaz gimnáziumot szervezzenek.
- Az egyik jezsuita rendtag megvizsgálta a gyerekek szellemi képességeit és tudását, s közülük 15 tanulót alkalmasnak talált arra, hogy velük a középfokú tanítást megkezdjék.
- Az elemi iskolai tanulókkal együtt 1692-93 körül 200-ra tehető a beiratkozottak száma.
- 1697-ben Pető István jezsuita páter, igazgató megnyitotta a retorikai osztályt is, ami a gimnázium szervezetének teljes kiépítését jelentette.
- 1695-ben a jezsuiták egyébként lemondtak az elemi iskolai tanításról, s azt Fenessy püspök a városi plébános felügyelete alá helyezte.
- A város középfokú oktatását tehát a jezsuiták vették a kezükbe, és igyekeztek minél szilárdabban irányítani.
- A gimnáziumokban a jövendő papokat és hivatalnokokat képezték ki, tehát így lényeges volt a jezsuiták számára, hogy neveltjeik a rend érdekeinek megfelelő módon sajátítsák el a tananyagot, és készséges hívei legyenek mind az egyháznak, mind a Habsburg államhatalomnak.
- Az 1700-as évek elejéig a jezsuiták gimnáziumi oktató munkája zavartalanul folyt.
- 1704-ben azonban a Rákóczi-szabadságharc következtében a jezsuiták csak júniusban tudták a tanévet megkezdeni, majd 1705-ben és 1706-ban újabb nehézségek keletkeztek: a rend tagjainak száma Egerben kettőre csökkent, s ezért kénytelenek voltak papnövendékeket is felhasználni az oktatásra.
- 1706 júniusában a szabadságharc kormányzata úgy döntött, hogy a jezsuitákat ki kell tiltani Magyarországról, birtokaikat pedig el kell kobozni.
- E rendelet értelmében 1707 márciusában a jezsuitáknak távozniuk kellett Eger városából.
- Telekessy püspök, mivel a gimnáziumot nem akarta felszámolni, a kassai szemináriumból hozatott papnövendékeket az oktatás folytatására.
- A jezsuiták 1710 végén tértek vissza Egerbe, és újból átvették a gimnáziumi oktatást.
Iskolánk épülete
- A jezsuiták által irányított gimnázium épülete a XVIII. század első felében egyre inkább kicsinek bizonyult, és nem felelt meg a követelményeknek.
- A gimnázium tantermeit a XVII. század végén török lakóházakból alakították át, amelyek a mai cisztercita templom és egykori cisztercita rendház mögötti területen álltak.
- 1749-ben Foglár György kanonok a jezsuitáknak engedte át a mai Széchenyi és Csiky Sándor utca sarkán lévő nagy telkét az iskola céljaira.
- 1750. július 1-jén rakták le az új gimnázium alapköveit, és 1754-ben fejezték be az építkezést egy ismeretlen mester tervei szerint.
- Az épületnek a kollégium és a templom előtere felé álló végfalát a Szeplőtlen Szűz, Loyolay Szent Ignác és Gonzága Szent Alajos fülkébe állított szobrai díszítik.
- Ugyanezt a homlokzatot a következő felirat ékesíti:
Gymnasium Societatis Jesu, auspice Deo Optimo Maximo, formandae bonis moribus, litteris juventuti positum. Anno 1754.
(A Jézus Társaság gimnáziuma, a legjobb és legnagyobb Isten jóvoltából az ifjúságnak a jó erkölcsökben és tudományokban való képzésére emeltetett 1754-ben.)
- Ez a ma is álló, mára már szép műemlékké váló épület adott otthont 1754 őszétől az első jelentős egri középiskolának…



Iskolatörténet - épülettörténet
- A gimnázium 1773-ig állt a jezsuiták irányítása alatt.
- Ebben az évben a pápa föloszlatta a jezsuita rendet, s így a gimnázium is megszűnt.
- 1773-1776 között lényegében nem volt gazdája az egri gimnáziumnak, ekkor azonban Eszterházy Károly püspök a cisztercieket bízta meg a gimnáziumi oktatás további irányításával.
- A ciszterek azonban nem kapták meg a jezsuiták birtokait.
- 1787-ben újabb válság következett be a gimnázium életében, mert II. József a cisztercita rendet is föloszlatta, az iskola pedig államivá vált.
- Bár tanárokként állami fizetéssel továbbra is a cisztercita papok oktattak benne, az iskola fenntartását s a tanárok fizetését a helytartótanács biztosította.
- 1800. augusztus 3-án nagy tűzvész pusztított Egerben, a gimnázium épülete is nagyon megrongálódott.
- 1802-ben a ciszterciták az állam és az egyház közötti megegyezés alapján ismét visszakapták a gimnáziumot, újjáépíttették, tetőzetét rendbe hozatták, és újra megindult az oktatási munka.
- 1827. augusztus 26-án azonban egy újabb tűzvész, amely a városnak csaknem a felét pusztította el, ismét tönkretette a gimnáziumot.
- Minthogy ekkor már a cisztereknek a rendház mellett működött egy négyosztályos kisebb gimnáziumuk, nem törődtek az épület rendbehozatalával.
- Ezért Pyrker érsek megvásárolta és laktanya céljaira a hadseregnek adományozta.
- Ezzel az egykori jezsuita gimnázium hosszú időre megszűnt oktatási célokat szolgálni, és csak 1890-ben lett újra oktatási intézmény.
A reáliskola alapítása és működése
- A XIX. század végére igen kényessé váltak a város iskolagondjai.
- Ez idő tájt az elemi iskolákból évente mintegy 300 gyermek került ki, akiknek jelentős része ezután semmiféle képzésben nem részesült.
- Egernek nem volt polgári iskolája, a ciszterciek főgimnáziuma évente 80 gyermeket tudott fölvenni, ezeknek egy része azonban nem is egri volt, hisz az iskola kiterjedt vonzáskörzettel rendelkezett.
- Tovább rontotta a helyzetet, hogy az 1883. XXX. tc. 17. §-a úgy rendelkezett, hogy egy-egy osztályban nem lehet több, mint 60 tanuló.
- Ezekben az években megindult a mozgalom egy polgári és egy kereskedelmi, esetleg egy reáliskola fölállításáért.
- A város ebben az időszakban nagyon nehéz anyagi helyzetben volt, elég, ha csak az akkortájt lezajló filoxérajárványra gondolunk.
- Emiatt a városi képviselőtestület reménye az volt, hogy a majdani iskolát központi forrásból állítják föl, a minisztérium azonban a város teherbíró képességére számított.
- A képviselőtestület 1890. február 23-án tartott ülésén egy háromtagú küldöttséget bízott meg az iskola fölállításának ügyével.
- A bizottság tagjai voltak: Grónay Sándor polgármester, Szederkényi Nándor országgyűlési képviselő és Horváth József ügyvéd.
- A testület fölkérte Halász Ferenc királyi tanácsost, hogy tanfelügyelői minőségében támogassa az ügyet.
- A képviselőtestület egyidejűleg 2000 forintot ajánlott föl az iskola javára, valamint lehetővé tette, hogy a régi kaszárnyaépületet, annak első és második emeletét, valamint a földszint egy részét az intézmény birtokba vegye.
- Fölajánlotta továbbá, hogy a tanügy kívánalmainak megfelelően berendezi az épületet és karbantartja azt. A város az alreáliskola fenntartásához évi 3000 forintot ígért azzal a feltétellel, hogy az induláskor ez az összeg még kevesebb lesz, a fokozatos kifejlesztés során azonban egy-egy újabb osztály beindulását 750 forinttal támogatja évente, így mikorra kifejlődik a nyolcosztályos reáliskola, az évi 3000 forint városi támogatást fog élvezni. Mert végül is a reáliskola mellett döntöttek.
- A vallás- és közoktatásügyi miniszter az 1891-92-es tanévtől engedélyezte Egerben a négyosztályos alreáliskola fölállítását azzal, hogy a későbbiekben nyolcosztályossá fejleszthető.
- A város képviselőtestülete úgy döntött, hogy már az 1890-91-es tanévben beindítja az iskolát, és az igazgatói teendőkkel Orlovszky István beregszászi polgári iskolai tanárt bízta meg.
- Mivel az egykori jezsuita gimnázium renoválása ekkor még nem fejeződött be, a város a reáliskola részére kibérelte a Szent János u. 8. szám alatti épület emeleti helyiségét.
- Már a beiratkozás alkalmával bebizonyosodott, hogy ez a terem kicsi, ezért elcserélték az elemi népiskola osztálytermével.
- Az iskolaév és az iskola ünnepélyes megnyitóját a polgármester tartotta.
- A reáliskola célkitűzései között említette az iparos és kereskedő osztály érdekeinek képviseletét, mert ezek gyermekeit a négy első osztály elvégzése után a szükséges tudnivalókkal látta el. Azok a fiatalok viszont, akik elvégezték a főreáliskolát is, akár tudományos pályára is léphettek.
A reáliskola
- Ma már ismeretlen iskolatípus a reáliskoláké, érdemes tehát néhány szóban említést tenni róluk.
- A reáliskola általános és gyakorlati irányú műveltséget nyújtó régebbi középfokú iskolatípus.
- A XVIII. században alakult ki Németországban, onnan terjedt el Ausztriában, majd nálunk a nyolcosztályos, érettségivel záruló reáliskola, amely a gimnáziumnál némileg korlátozottabban jogosított egyetemi és főiskolai felvételre.
- Tantervi anyagában a matematika, a természettudományok és az élő idegen nyelvek voltak túlsúlyban, a görög és a latin nyelv teljesen hiányzott belőle.
- 1924-től a gimnáziummal és a reálgimnáziummal -az elemi iskola negyedik osztályára épülő nyolc évfolyamú gimnázium, melyben a latin nyelv, valamint az élő idegen nyelvek és az irodalom tanítása nagyobb jelentőséget kapott, mint a reáliskolában- egyenlő jogúvá lett, 1934 óta beolvadt az egységes gimnáziumba.
Az elindulás nehézségei
- Az iskola második tanévében már nem Orlovszky István, hanem dr. Kemény Ferenc volt az igazgató.
- Kemény Ferenc 1860-ban született Nagybecskereken.
- Egyetemi tanulmányait Budapesten és Párizsban végezte.
- Neves magyar pedagógus és tanügyi író volt.
- Irodalmi munkássága során főleg a nyelvtanítás problémáival, a nyugati államok oktatásügyével, a testnevelés-oktatás kérdéseivel és a pacifizmus népszerűsítésével foglalkozott.
- Ő volt a Pedagógiai Lexikon (Bp. 1933-34) szerkesztője.
- Alapító tagja és 1907-ig tagja a Nemzetközi Olimpiai Bizottságnak.
- Az olimpiai játékokat feleleveníteni szándékozó testületben Magyarországot Kemény Ferenc képviselte.
- 1891-ben lett az egri reáltanoda megbízott igazgatója, 1893-ban véglegesítették ebben az állásában.
- Itteni működése általános elismerést váltott ki. 1894-ben azonban a budapesti főreáliskola tanára lett, később tankerületi főigazgató.
- 1920-ban ment nyugdíjba. 84 éves korában a fasizmus áldozataként hunyt el.
- Mivel az iskola fenntartása sok gondot okozott, sem a minisztérium, sem a város nem tudta egyedül a terheket vállalni, 1892. március 30-án a következő szerződést kötötték:
· Eger városa a községi jelleggel felállított alreáliskolát állami kezelésbe adja, helyiségül átadja a gimnáziális laktanyát és 1200 koronát ad bútorokra. Évi 200 koronát biztosít karbantartási célra.
· A VKM a tárca terhére átveszi az iskolát, és fokozatosan négyosztályossá fejleszti.
· A város gondoskodik a szükséges helyiségekről, különös tekintettel a tornateremre.
· A város az iskola fenntartásához osztályonként 1300 koronával járul hozzá.
· A személyi kiadásokat és a tanszerek költségeit a VKM vállalja, ezzel szemben szabad kezet kap a személyzet alkalmazására.
· A következő év január 1-jétől az összes felvételi és tandíjak az államot illetik.
· Az alapítványokat kizárólag az intézet céljaira lehet fordítani.
· A laktanyaépületet a kincstár bekebelezteti "örök haszonélvezet" mellett. A tulajdonjog a városé marad.
- A laktanyaépület átalakítása és berendezése körül már a kezdeteknél nehézségek voltak.
- A városnak nemigen volt lehetősége anyagi áldozatra.
- Itt kell említést tenni az iskola egyik jótevőjéről, Kempelen Radóról, aki a reáliskolának adományozta az 5815 darabból álló rovargyűjteményét.
- Súlyos nehézséget okozott az iskolának az első években, hogy nem volt sem tornaterme, sem rendszeresen foglalkoztatott tornatanára.
- Ezért az órákat tavasszal és ősszel szerda délutánonként kirándulásokkal helyettesítették, a téli hónapokban korcsolyázni jártak a tanulók, az érseki fürdő bérlője pedig kedvezményt adott a reáliskolai tanulók uszodabérletéhez.
- Az 1892-1893-as tanévtől úgy szabályozta az iskola vezetése a délutáni foglalkozásokat, hogy a rendes tantárgyakat a hittan és a torna kivételével délelőtt, ezeket és a rendkívüli tárgyakat pedig délután kellett tanítani. Egy-egy osztály legfeljebb két délután lehetett 1-2 órára elfoglalva.
- Már az első években fölmerült az iskola főreáliskolává fejlesztésének a gondolata.
- 1893 tavaszán a város azonban leszavazta a fejlesztést anyagiak híján.
- A pénzügyi ellátottságra jellemző egyébként, hogy az iskola éppen ebben az évben kérte a várost, hogy épületébe vezettesse be a villanyt. A városi tanács április 25-én kelt leiratában ezt megtagadta.
- Tette ezt annak ellenére, hogy korábban kötelezte magát, hogy a tanügy mindenkori követelményeinek megfelelő szinten tartja az épületet. A főreáliskolává fejlesztés anyagi feltételeit is az államra kívánta áthárítani. Létrehozott azonban egy bizottságot, melynek kötelessége volt az ügyben eljárni. A bizottság megírta a miniszternek, hogy a város ugyan kívánatosnak tartja az iskola fejlesztését, anyagi áldozatot azonban képtelen hozni. A miniszter, gr. Csáky Albin támogatásáról biztosította a testületet, és a lehetőségek kivizsgálására kiküldte dr. Hóman Ottó királyi főigazgatót. 1894. január 20-án találkozott vele a város által kijelölt bizottság. Miután a város semmiféle támogatásra nem mutatkozott hajlandónak, a miniszter is megvonta támogatását.
- Az 1894-1895-ös tanévben mégis beindult az ötödik osztály. 1895-ben a város átalakíttatta az egyik földszinti szobát tanárivá, két osztályt bebútoroztatott az újonnan induló osztályok számára, és biztosította a tanárok fizetését is. Egyben kérte a minisztériumot, hogy vállalja át a terheket. Most azonban a minisztérium mutatott kisebb hajlandóságot és haladékot kért.
- A fejlesztés során a költségek megoszlása úgy alakult, hogy csak az alreáliskolai osztályok, azaz a négy alsó osztály minősült államinak, az új osztályok költségét a város átmenetileg magára vállalta. Az 1895-1896-os tanévben aztán államosították az 5. és a 6. osztályt.
- A város további támogatása jeléül megvásárolta az iskola szomszédságában lévő Csiky-féle telket, ahol föl lehetett építeni a téli-nyári tornacsarnokot.
- 1896-ban a város és a minisztérium újabb szerződést kötött:
· A VKM kötelezte magát, hogy az alreáliskolát 8 osztályos főreáliskolává fejleszti.
· Eger városa 8000 koronát fizet a telekre és az épület kibővítésére.
· A város minden egyes osztály után évi 1500 koronát, és így a teljes kifejlesztés után 12000 koronát köteles fenntartási hozzájárulás címén az államkasszába befizetni, az esetleg létesítendő párhuzamos osztályok után azonban a város újabb hozzájárulási költség fizetésére nem kötelezhető.
· A tornaterem és a nyári tornatér építési kötelezettsége alól a város fölmentetik.
- Az 1897-1898-as tanévre fejlődött ki a teljes főreáliskola.
- Az intézmény azonban továbbra is igen szűkös körülmények között működött, így a szomszédos takarékpénztári épület néhány földszinti helységét is bérbe kellett venni.
- Végül az 1898-1899-es tanévben kezdődött el az épület kibővítése.
- A minisztérium és a város közötti szerződés alapján az utóbbinak csak a bútorzatról volt kötelessége gondoskodni. A tizedik tanévet már az új épületben kezdhette meg az iskola, így végül is három épületrészből állott, a régi kétemeletes épületből, a hozzáépített új részből és egy régi egyemeletes épületből.

Iskolánk az I. világháború alatt
- Az I. világháború komoly nehézségeket hozott az intézmény életében.
- Az épületet először hadikórházzá, később erdélyi menekültek táborává, végül pedig közélelmezési vállalattá alakították át.
- A tanárok és a tanulók közül többen hadba vonultak.
- A tanév erősen le is rövidült.
- A két népes első osztályt helyhiány miatt nem lehetett megosztani.
- Szmrecsányi érsek a líceumban adott az iskolának tíz megfelelő helyiséget, amelyből nyolc tanterem, egy igazgatói iroda és egy tanári szoba volt.
- A besorozott diákok hadibizonyítványokkal hagyták el az iskolát.
- A háborús események földúlták az iskola eddigi rendjét, megzavarták az intézmény munkáját. Az ezt követő események nemkülönben…
A két világháború között

- Az 1919/1920-as tanévben vezette be dr. Habán Mihály igazgató a szülői értekezleteket.
- 1919. november 9-én volt az első ilyen esemény, ahol dr. Habán Mihály hangsúlyozta a szülők előtt, hogy a tanári kar nevelő munkája csak akkor lehet hatékony, ha a család, a szülők is közreműködnek benne.
- Az 1921-es tanévben indult meg az iskolai cserkészmozgalom, az iskolai cserkészcsapat Dobó István nevét viselete. A csapatot dr. Király István tanár szervezte meg. Ez volt Eger első cserkészcsapata.
- Az 1921-es esztendő jeles volt az intézmény történetében. Iskolánk akkor vette föl ugyanis a Dobó István nevet.
- Az 1924. évi XI. tc. a középiskolákat újjászervezte, s az eddigi két típus (főgimnázium, főreáliskola) helyett három típust (gimnázium, reálgimnázium, reáliskola) létesített.
- Iskolánk továbbra is reáliskola maradt, de az itt kiadott érettségi bizonyítvány valamennyi felsőoktatási intézményre képesített.
- Némileg módosult a tanterv is. Ettől kezdve az intézmény neve: Egri Állami Dobó István Reáliskola volt.
- Ezt a helyzetet majd a középiskolákról szóló 1934. évi XI. tc. változtatja meg, melynek alapján minden magyar középiskola gimnázium, és így az intézmény neve 1936 júniusától Egri Magyar Királyi Állami Dobó István Gimnázium lett. Ez a változás együtt járt azzal, hogy a latin nyelvet fölvették a rendes tárgyak sorába.
- Az 1924-1925-ös tanévben készítették el és avatták föl az iskola zászlaját, mely fehér selyemből készült, arany rojtokkal és bojtokkal díszítették.
- Az egyik oldalán a Szent Koronát tartó két angyal között, napsugaras, glóriás mezőben a kis Jézus alakja emelkedett ki virágok közül, bal kezében könyvet tartva, jobb kezét pedig áldásra emelve.
- A kép ovális keretben helyezkedett el.
- A keretet a következő körirat alkotta: "És még neked virulnod kell, ó hon, mert Isten, ember virraszt pártodon". Az angyalok egyike a tudás lobogó fáklyáját, másika pedig a hit és honszeretet zászlaját tartotta.
- Az iskolazászló másik oldalán a győzedelmes Hungária volt, amint diadalmaskodik az ellenségen, amely egy szörny képében támadt rá.
- A kép alatt fölirat volt: "Ne bántsd a magyart!".
- Ugyanezen az oldalon egyrészt a magyar Szent Korona országainak, másfelől Eger városának címere foglalt még helyet.
- Nemzetiszínű selyemszalagokon még két jelmondatot lehetett olvasni: "Imádd Istent!" és "Szeresd a hazát!"
- Az 1930-as évek végére az intézethez kötött ösztöndíj-alapítványok annyira elértéktelenedtek, hogy azok kamatait 1940-ben már nem tudták kiosztani…
Gimnáziumunk a II. világháború után
- Az 1944-1945-ös tanévben jelentősen csökkent a tanulók létszáma, nyilvánvalóan a háborús események következtében.
- A háborút követően az 1948-1949-es tanév hozott létszámbeli változásokat, amikor bevezették a nyolcosztályos általános iskolát és ezzel egyidejűleg a gimnázium négyosztályossá vált.
- 1946-ban nyílt meg a dolgozók gimnáziuma, amely az 1948-1949-es tanév folyamán alakult a dolgozók gimnáziuma magánvizsgájára előkészítő tanfolyammá.
- Az 1949-1950-es tanévben a Dobó István Gimnáziumba olvadt a volt Ciszter Gimnázium, majd 1950/51-től az angolkisasszonyok korábbi leánygimnáziuma.
- Ekkor történt meg ugyanis mindkét iskola államosítása.
- 1954-ig működött ebben a formában az iskola, amikor újjáalakult a Szilágyi Erzsébet Leánygimnázium, majd az 1957-1958-as tanévben megkezdte működését a Gárdonyi Géza Gimnázium.
- A Dobó István Gimnáziumból nőtt ki a Gép- és Műszeripari Szakközépiskola (a mai Wigner), amely az 1970-1971-es tanévben vált önálló iskolává.
- Az 1960-1961-es tanévben vezették be a középiskolákban a politechnikai oktatást, melynek keretében a tanuló különféle szakmákkal ismerkedhettek meg.
- Általános tantervű osztályok esetében a politechnikai oktatás egy egész tanítási napot vett igénybe, ez volt az úgynevezett 5+1-es tanítási forma. Ekkor kezdődött meg a gimnáziumban az erdészeti ismeretek oktatása.
- Az erdészképzés 1986-ig folyt az iskolában igen nagy sikerrel és jó eredménnyel, amikor megszűnt az iskolában a szakközépiskolai képzés, mert létrejött a mátrafüredi önálló erdészeti szakközépiskola.
- Eközben a speciális képzés egy sajátos formájába kapcsolódott be az iskola.
- 1974-ben hozták létre a Lenkey János Honvéd Kollégiumot, mely a katonai pályára való előkészítést célozta.
- Gimnáziumunkba 1994-ig jártak katkósok, vagyis honvéd kollégista osztályok.
- Az az intézmény, amely száz éves története során mindig is épületgondokkal küszködött, ma sincs jobb helyzetben.
- Sok gondot okoz az épület műszaki állapota, az iskola pedig, mint története során mindig, helyiséggondokkal küszködik. (Némi megoldást jelentett a 70-es évek végén a Zalár utcában helyreállított műemléképület, a Tábornok-ház birtokbavétele.)
- Bonus intra, melior exi!
Iskolánk igazgatói 1890-től napjainkig
1. Orlovszky István 1890-1891
2. Dr. Kemény Ferenc 1891-1894
3. Bergmann Ágost 1894-1895
4. Ormay Sándor 1895-1896
5. Groszbauer József 1896-1903
6. Vígh Béla 1903-1919
7. Dr. Habán Mihály 1919-1928
8. Dr. Fejér József 1928-1939
9. Török Árpád 1939-1940
10. Kocsis Károly 1941-1948
1 1. Darvas Andor 1948
12. Csanád Vilmos 1949-1950
13. Hallgató Sándor 1950-1957
14. Szolnoki János 1957-1960
15. Sipos István 1960-1966
16. Bálint Sándor 1966-1971
17. Dienes Tibor 1971-1989
18. Hernádi Ferenc 1989-1990
19. Dr. Petercsák Tivadarné 1990-2005
20. Csontosné Mészáros Katalin 2005-2020
21. Berkes Krisztián 2020-
Iskolánk névadója, Dobó István

Feltehetően 1502-ben született egy felvidéki nagybirtokos főnemesi családban. 1548-tól Eger várának kapitányaként folyamatosan erősítette a várat. 1552-ben Ahmet nagyvezér és Ali budai pasa egyesült seregével szemben harmincnyolc napos ostromban megvédte Eger várát, Felső-Magyarország kulcsát. A katonai és erkölcsi szempontból jelentős győzelem után 1553-ban I. Ferdinánd erdélyi vajdának nevezte ki. 1556-ban Erdély újra elszakadt a Habsburgoktól, és ezért 1558-ban I. Ferdinándtól királyi adományként a lévai várat és uradalmat kapta meg. 1566-ban Szolimán támadásakor is fölvonult Bécs védelmére és Győrnél táborozott csapataival. 1567-ben megvádolták, hogy János Zsigmondhoz, Erdély fejedelméhez pártolt, s ezért Miksa király 1569-ben elfogatta. Utóbb kiderült, hogy a vád alaptalan volt, de csak röviddel halála előtt, betegen nyerte vissza a szabadságát. 1572-ben hunyt el.